Tips.jpgtips voor een succesvolle actie

De ideeënbus is een beproefd concept van bedrijven om op zoek te gaan naar mogelijke verbeteringen in de organisatie. Dat kunnen verbeteringen zijn in de processen of structuren van de organisatie, maar ook verbeteringen voor de klant of medewerker. De ideeënbus is een van de indicatoren van een succesvol kwaliteitsmanagement systeem.


Enkel tips voor een succesvolle ideeënbuscampagne

 1. Formuleer doelstellingen

Dit is belangrijk om achteraf te kunnen beoordelen of een ideeënbuscampagne succesvol is geweest of niet. Daarnaast is het belangrijk voor de communicatie naar de medewerkers, klanten of andere deelnemers. Een doelstelling kan zijn om processen te verbeteren in de productie. Maar het welzijn verbeteren van uw klant of medewerker kan ook een doel zijn.  In het eerste geval zal u meer technische input krijgen en in het tweede geval meer persoonlijke input. Beide zijn belangrijk maar u kunt het beter splitsen in twee verschillende campagnes om het overzichtelijk en duidelijk te houden voor de deelnemers.

2. Communicatie met deelnemers

Vertel uw medewerkers, klanten of andere deelnemers waarom u een ideeënbus campagne wilt starten. Wat uw doelstelling is en wat u van de deelnemers verwacht. Probeer dit via meerdere kanalen en met regelmatige herhaling. U kunt gebruik maken van vergaderingen, mail, post, nieuwsbrieven, posters, intranet en internet om dit onder de aandacht te brengen.

3. Beloon deelname

Het is natuurlijk veel leuker om mee te doen als er wellicht iets tegenover staat. Je kunt het beste idee belonen met een waardebon of iets dergelijks. Nog beter is het verloten van zo'n prijs onder alle inzendingen. Deelnemers die de eigen bijdrage niet al te hoog inschatten worden dan eerder over de streep getrokken om toch mee te doen en wellicht was juist dat idee helemaal niet zo slecht.

4. Maak iemand verantwoordelijk

De ideeënbus moet niet tot in de eeuwigheid op z'n plek staan zonder dat er iets mee gebeurt. Maak iemand verantwoordelijk en spreek af wanneer de ideeënbus wordt geleegd en wanneer de uitkomst verwerkt moet zijn in een verslag. Tijdens een directie- of managementvergadering kan dan besloten worden welke ideeën uitwerking verdienen.

5. Koppel resultaten terug

Niets is zo frustrerend als een goed idee aanbrengen waar je vervolgens nooit meer iets van hoort. Terugkoppeling is zeker naar medewerkers toe heel belangrijk. Dat kan in een algemeen verslag of een vergadering zonder specifiek in te gaan op de afzonderlijke input. Laat weten hoeveel ideeën er zijn ingebracht en welke ideeën worden uitgewerkt. Bedank iedereen voor de moeite.

6. Locatie van de bus

Afhankelijk van de doelstelling en deelnemers is de ideale locatie verschillend. De kantine en de balie /receptie zijn het meest voorkomende locaties. Maar wellicht is naast de ingang of het koffieapparaat wel beter.

7. Korte perioden

Laat de ideeënbus niet het hele jaar staan, dan ziet niemand 'm meer. Beter is om de bus een maand neer te zetten en dat flink bekend te maken. Haal de bus daarna voor enkele maanden weg en start een nieuwe campagne op. 


 U zult zien dat als u de campagne met de ideeënbus serieus aanpakt, u daar veel goede ideeën voor terug krijgt. U kunt uw ideeënbus kopen in de shop van deze site.

© 2012 - 2018 producten ideeënbus shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.